Het Wiel, Jeroen Henneman, 1996
Kingsfordweg 1
Een wiel moet draaien en geld moet rollen
Jeroen Henneman, de kunstenaar van Het Wiel, is geboren in Haarlem en woonachtig in Amsterdam. Wanneer hij met zijn auto zijn geboortegrond opzoekt is het niet ondenkbaar dat hij over de A10 langs het belastingkantoor rijdt, waarop zijn kunstwerk is geplaatst. Hij kan dan, achter het stuur, een blik op zijn eigen werk werpen, even maar, want de weg vraagt om aandacht. Eventjes is genoeg tijd om het perfect vormgegeven minimale ontwerp te zien. Een negen meter hoog draadmodel van een schijf met een as. Het perspectief heeft de kunstenaar gekozen, de hoek bepaalt de kijker zelf.
Hier op de grond, met het hoofd in de nek is er meer tijd om goed naar het ontwerp te kijken. Recht onder het middelpunt van Het Wiel lijkt het belastingkantoor een vouw in het glas en staal te hebben, alsof het gebouw zelf een brief wil zijn die uit een blauwe envelop is gekomen. Door dit middelpunt van Het Wiel en de vouw in het gebouw zijn de twee objecten sterker met elkaar verbonden dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Er is ook geprobeerd een andere verbinding te leggen tussen het werk en het belastingkantoor. Begin jaren ‘90 maakte Henneman een reeks lijntekeningen van staal die hij verzamelde onder de naam Staande tekeningen. Hij heeft ze uitgevoerd als leeslamp, twee bakstenen, pen en papier, een kartonnen doos, en ook meerdere wielen. Sommige van deze wielen staan scheef, steunend op de as als een uitgedraaide tol. Andere staan rechtop en hebben een bandenprofiel alsof ze losgekomen zijn van een crossfiets. Henneman spreekt bij deze ontwerpen duidelijk over wielen, maar sinds 1996, het jaar dat het werk op het belastingkantoor is geplaatst, lijken de opdrachtgevers er een munt in te zien die op zijn kant is geplaatst. Het is onduidelijk of de kunstenaar het eens is met deze interpretatie, maar geef hem eens ongelijk. Ook bij hem moet geld rollen.
Meer informatie
Henneman, Jeroen (1991) Werken op papier – objecten. Roermond: Galerie Wansink