Silent Scream, Wafae Ahalouch, 2018
Ranonkelkade, voor het nieuwe Hyperion college
22 juni – 1 september 2018
Framer Framed
IJpromenade 2, Amsterdam
Gratis entree
www.framerframed.nl
The Silent Scream is gebaseerd op een beeld dat Wafae Ahalouch in de archieven van de Franse medische fotograaf en chemicus Albert Londe vond. Het beeld, dat stamt uit de tweede helft van de 19e eeuw, laat een schreeuwende vrouw zien. Het werd gemaakt als onderdeel van een onderzoek naar wat ‘de vrouwen toestand’ of Hysteria werd genoemd (‘symptomen’ zijn seksueel verlangen, prikkelbaarheid of ‘een neiging om problemen te veroorzaken’). Voor Ahalouch symboliseert dit ‘schreeuwen in stilte’ de onderdrukte positie van vrouwen wereldwijd, omdat hun stemmen vaak het zwijgen wordt opgelegd en hun moeilijke positie buiten beschouwing wordt gelaten.
De zwarte cirkels (of gaten) zijn een terugkerend element in het werk van Ahalouch. Ze is hierin geïnteresseerd vanwege zowel de universele als de gelaagde karakteristieken – in vorm zijn cirkels gelijktijdig gesloten als open en in symbolische betekenis refereren ze vaak naar het oneindige of goddelijke.
Het werk was oorspronkelijk gemaakt voor de Billboard Biennale in Casablanca (Marokko, 2015). Het was specifiek gericht op het claimen van publieke ruimten voor vrouwen. Het werk daagt de huidige maatschappelijke machtsstructuren uit en eist het recht op om gehoord te worden, ongeacht gender. Het bevraagt wat het is om een stem te hebben, wanneer die ongehoord blijft.
Wafae Ahalouch is geboren in Tanger (Marokko) en woont en werkt in Amsterdam. Haar tekeningen, schilderijen, installaties en sculpturen laten een persoonlijke visie zien op een vervreemde wereld. Geschiedenis, religie, politiek, film, sprookjes, familiestructuren en de media zijn belangrijke thema’s in haar werk. Ahalouch werkt vaak in series, waarin ze een verscheidenheid van narratieve gebruikt om nieuwe beelden en verhalen te creëren.